grupa I 3-4-latki "Wróbelki"

AKTUALNOŚCI » STREFA RODZICA » grupa I 3-4-latki "Wróbelki"


Nauczyciele:

mgr Angelika Kapuścińska
mgr Sandra Kończal

Pomoc oddziałowa:
Anna Dąbrowska

 

Czerwiec 2025 r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • korzystanie z toalety;
  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
  • zakładanie ubrań, butów;
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
  • próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);
  • próby określania swoich stanów emocjonalnych;
  • rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
  • zauważanie, że inny posiadają zdolność odczuwania;

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • odpowiadanie na pytania.
  • pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.
  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Tematyka kompleksowa:

02.06. - 06.06.2025 r. - ,,Czego dzieci potrzebują do szczęścia"
09.06. - 13.06.2025 r. - ,,Lato, lato, lato czeka"
16.06. - 20.06.2025 r. - ,,Wkróte wakacje"
23.06. - 27.06.2025 r. - ,,Zwiedzamy świat"