grupa I 3-4-latki "Wróbelki"
AKTUALNOŚCI » STREFA RODZICA » grupa I 3-4-latki "Wróbelki"
Nauczyciele:
mgr Angelika Kapuścińska
mgr Sandra Kończal
Pomoc oddziałowa:
Anna Dąbrowska
Czerwiec 2025 r.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- korzystanie z toalety;
- korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- zakładanie ubrań, butów;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
- podejmowanie prób wspólnych zabaw;
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
- próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);
- próby określania swoich stanów emocjonalnych;
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
- zauważanie, że inny posiadają zdolność odczuwania;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- odpowiadanie na pytania.
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyrodzie.
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Tematyka kompleksowa:
02.06. - 06.06.2025 r. - ,,Czego dzieci potrzebują do szczęścia"
09.06. - 13.06.2025 r. - ,,Lato, lato, lato czeka"
16.06. - 20.06.2025 r. - ,,Wkróte wakacje"
23.06. - 27.06.2025 r. - ,,Zwiedzamy świat"